Hierbij presenteren wij een kort stappenplan voor het aanvragen van een Police Clearance Certificate (PCC) uit Zuid-Afrika. De verklaring aanvragen uit Zuid-Afrika is niet het meest eenvoudige en efficiƫnte proces, wellicht maken deze stappen de aanvraag en stuk overzichtelijker.

Op de website van de South African Police Service staat ook de benodigde informatie:
https://www.saps.gov.za/services/applying_clearence_certificate.php

Stap 1:
Wanneer u niet in Zuid-Afrika bent is het aanvragen van een PCC moeilijker om zelf te doen als wanneer u zicht wel in Zuid-Afrika bevindt.
Zoek als eerst een gerenommeerde dienstverlener om u te helpen bij de aanvraag. Het type aanvraag kan belangrijk zijn voor het kiezen van de juiste dienstverlener.

U heeft met het aanvragen van een PCC te maken met een overheidsinstantie welke strenge regels hanteert, sommige regels meer bureaucratischer dan anderen. Om deze reden is het verstandig om een gerenommeerde dienstverlener in de schakelen welke namens u de aanvraag doen, de statussen op kan vragen bij SAPS en uw PCC in ontvangst neemt en zorgt dat deze bij u terecht komt, sommige bedrijven sturen u zelfs alvast elektronisch (per e-mail) de verklaring naar u op, zodat u niet hoeft te wachten tot deze per post of koerier binnenkomt.

De reden van uw aanvraag is belangrijk. Betreft het alleen een PCC aanvraag voor uw werk of betreft het bijvoorbeeld een PCC aanvraag voor immigratie? Ook het tijdsbestek welke u heeft voor de aanvraag maakt uit of u gebruik dient te maken van een versnelde service of dat u de reguliere service kan gebruiken.

Er zijn meerdere gerenommeerde dienstverleners in Zuid-Afrika welke deze service verlenen. Door gebruik te maken van een gerenommeerd bedrijf welke deze dienstverlening aanbiedt, hoeft u niet persoonlijk naar Zuid-Afrika om de vingerafdrukkaarten af te geven of om de verklaring op te halen. Dit doen zij voor u:
http://www.docassist.co.za/police-clearances/ (reguliere PCC-aanvraag)

http://apostille.co.za (PCC aanvraag welke een apostille nodig heeft)

https://ibn.co.za (Immigratie)

Uiteraard zijn er nog meer bedrijven welke deze service verlenen. Google zal deze resultaten weergeven.

Stap 2:
De gerenommeerde dienstverlener, welke u heeft ingeschakeld zal u voorzien van hun algemene voorwaarden, maar ook hun vereisten (documenten en formulieren) en proces om met succes een PCC te verkrijgen.

Stap 3:
U heeft in ieder geval de navolgende documenten nodig voor de PCC-aanvraag:
1) Een complete set van de vingerafdrukken genomen op de SAPS 91 vingerafdrukkaarten.
2) Een ingevuld aanvraagformulier, https://www.saps.gov.za/services/application_form_2019.pdf
3) Een kopie van uw geldige paspoort. U dient het geldige paspoort ook aan de fingerprint technician te laten zien.
4) Betalingsbewijs SAPS

Stap 4:
Laat uw vingerafdrukken afnemen bij een geaccrediteerd bureau (www.vkss.nl), waarvan u zeker bent dat u op een kantoor geholpen wordt en dat alle voorzorgsmaatregelen zijn getroffen.

Stap 5:
VKSS maakt de vingerafdrukkaarten en de identiteitsverklaring voor u in orde, daarnaast kunnen zij ook de documenten versturen naar Zuid-Afrika met Express post FedEx.

Stap 6:
Wanneer uw dienstverlener in Zuid-Afrika uw vingerafdrukkaarten hebben ontvangen zullen zij u verder op de hoogte houden van het gehele proces.

Heeft u naar aanleiding van bovenstaande informatie en stappenplan nog vragen, dan kunt u altijd contact opnemen met ons via fingerprints@vkss.nl